יוגה לעקמת

ההחלטה לעשות יוגה כדי לעזור בריפוי הסקוליוזיס חובקת בתוכה התחייבות ארוכת טווח לתהליך של גילוי-עצמי וגדילה. להרבה אנשים התחייבות כזאת יכולה להיות מאיימת, והפיתוי לפנות לדוגמא לניתוח"שיתקן" את הגב באופן סופי קיימת. לצערינו, ניתוח זה מקבע את יכולת התנועה והגמישות של עמוד השדרה.
בחירת הדרך של גילוי-עצמי על פני ניתוח דורשת לא רק התחייבות אלא גם מודעותעצמית.
הנחייה של מורה מוסמך יכולה לעזור מאוד, אך אין בה די, מודעות והקשבה לגופינו שלנו הינה הכרחית.
אף אחד לא יוכל לתקן את הגב שלנו בשבילנו. דרך הקשבה פנימית מתמדת, רכות והתבוננות אנחנו יכולים להפוך את ה"אי-נוחות" הנתונה למדריך שייאפשר לנו להגיע לקשר עם הגוף שלנו.

המטרה של אימון היוגה אינה יישור הגב. יש לקבל אותו כמו שהוא, לא להתנכר או לשפוט אותו. במקום זאת כדאי להתאמן ברגישות ומודעות מתוך רצון להבין את המבנה השונה שלו.
ריפוי הוא הרבה יותר מאשר ליישר את הסקוליוזיס, אולפתור את הבעיה, זו למידה לאהוב ולהזין את עצמנו ולתת אמון בידע הפנימי שיוביל אותנו למצב תודעתי חי וחכם יותר.

אימון יוגה

אימון יוגה חשוב שיעשה בהדרכת מורה מוסמך. קיימות אסכולות רבות ושונות ביוגה. לאנשים עם רגישויות פיסיות שונות, הייתי מציעה לפנות לשיטות יוגה רכות שלוקחות בחשבון את סה"כ המבנה הנ"ל.

למי נועד האימון?

1. לנערים ונערות עם סקוליוזיס (לא משנה מספר המעלות) כדי לשפר את מצבם ולנסות להקל על תהליך ההסתגלות למצב חדש זה ע"י עבודה עם היוגה. ובכך לנסות ולמנוע מצב בו מצב השלד משתנה ללא התאמה ושינוי של המערך השרירי, פער (כמו שכבר צויין) העלול לגרום לסיבוכים בעתיד הבוגר שלהם.

2. לאנשים עם סקוליוזיס שסיימו את תהליך הגדילה ורוצים כיום לשפר את מצבם והבנתם לגבי גופם. האימון עשוי לעזור בגיבוש כלים להבנת המבנה הנוכחי של הגוף, בלי להתפס לייאוש, או להשלמה פאסיבית עם הכאבים, בלי להחפז אל פתרונות אלימים כמו ניתוח, והחשוב מכל ללמוד איך לאפשר שיפור ממשי של מצבם ע"י עבודה עצמית.

3. וכמובן לכל אדם המעוניין לתרגל יוגה.

הערות כלליות
אימון יוגה נועד גם לאנשים שלא תרגלו יוגה מימיהם. האימון עובד באופן כללי על חיזוק וגמישות של הגוף והוא טוב לכל אחד. הוא נוגע בסקוליוזיס דרך חיזוק כללי של הגוף ולאו דווקא בהתמקדות דקדקנית בבעיה, אלא בהתיחסות אליו כאל מבנה שונה עם אימון זהה. זוהי גישה הוליסטית. הסקוליוזיס נתמך מכל המערכת של הגוף, והאימון מחזק את כל המערכת באופן כללי ובאופן פרטני.

ישנם הבדלים דקים, כמו בתנוחות של הפיתולים, בהן רצוי לשהות בצד אחד יותר מבשני, לנשום לצד "החסר", ולהאריך את הצד המקוצר. (ראו תנוחת: Janu Sirsasana medium אפשר ליישם נשימה זאת בכל תנוחה ותנוחה).
עצם האימון הוא עבודה מאוזנת, כאשר שתי המערכות השרירית והשלדית תומכות ומשלימות אחת את השנייה.
חלק מהתנוחות מפורטות בפרק "תנוחות היוגה" וניתן לעבוד לפיהן.

ניתן למצוא חומר עיוני רב בספרי יוגה שונים, אמליץ כאן על שלושה:
Light on Yoga / B.K.S. Iyengar

Dancing the Body of Light – The Future of Yoga / Dona Holleman, Orit
Sen-Gupta 1999./ Pegasus Enterprises

ספר בעברית מומלץ שנותן סקירה קצרה אך מעמיקה על ההסטוריה של היוגה,
גישה, אימון, אורח חיים, עקרונות האימון ועוד:
-יוגה / אורית סן-גופטה הוצאת 'פרולוג מוציאים לאור' מתוך סדרת "בריא לדעת".